کد مطلب:68715 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:207

زید بن ارقم: در غدیر خدا و جبرئیل شاهد پیامبر بودند











.

برادر زید بن ارقم می گوید: روزی با زید نشسته بودیم كه اسب سواری نزدیك آمد كه حال سفر از او هویدا بود. سلام كرد و پرسید: زید بن ارقم در میان شما است؟

[صفحه 98]

زید گفت: من هستم، چه می خواهی؟ آن مرد گفت: نمی دانی از كجا آمده ام؟ گفت: نه. گفت: از فسطاط مصر آمده ام تا حدیثی را كه از پیامبر صلی اللَّه علیه و آله بیاد داری از تو سؤال كنم. زید گفت: كدام حدیث؟ مرد گفت: حدیث غدیر خم درباره ی ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام. زید تفصیلی از ماجرای غدیر را بیان كرد و از جمله گفت:

پیامبر صلی اللَّه علیه و آله بر فراز منبر در غدیر فرمود: ای مردم چه كسی صاحب اختیارتر بر شما از خودتان است؟ گفتند: خدا و رسولش. فرمود: خدایا شاهد باش و تو ای جبرئیل شاهد باش- و این را سه بار تكرار فرمود- سپس دست علی بن ابی طالب علیه السلام را گرفت و او را بسوی خود بلند كرد و فرمود: «اللهم من كنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره واخذل من خذله»- و این را نیز سه مرتبه فرمود- سپس فرمود: آیا شنیدید؟ گفتند: آری بخدا قسم. فرمود: اقرار هم كردید؟ گفتند: آری. حضرت فرمود: خدایا شاهد باش و تو ای جبرئیل شاهد باش.



صفحه 98.





    1. بحارالانوار: ج 37 ص 152.